vad hander moder jord?

Jag har inte tillrackligt med varma klader med mig. Det trodde jag aldrig jag skulle behova skriva eller saga men det ar precis sa det ar just nu. Vadret i hela sydostasien verkar tydligen vara ur balans. Just denna tid ska det vara som varmast har, och det har det verkligen varit, vi har svettats litervis per dag och ojat oss over hur varmt det det varit. Men de senaste dagarna har varit annorlunda, langarmat och tights i stallet for hotpants och linne. Idag regnar det ocksa till raga pa allt. Enligt vanner som ar nere i sodra thailand ar det som att vara dar i monsunperioder, konstigt. Enligt vaderprognoserna ska det bli varmt igen om nagra dagar, jag hoppas det for annars far jag ga och kopa ulltrojor och sockar, tradigt.
Min och Linas plan idag var att an en gang hyra moppe och styra smavagarna utanfor luang prabang men i stallet blir det kortspel, internet och smyckesverkstad. Det gar val egentligen ingen nod pa oss men det ar lite sorgligt att se hur snabbt man bleknar nar man inte far sol pa sig.
Jag ber till moder jord att vanta med monsunregn och kalla vindar, kanske hon hor mina boner?




Vart guesthouse ar ett familjeagt hostel, ett lugnt stalle dar man knappt marker att det bor andra i vaggen bredvid, tills igar. Jag hor nagot som braker utanfor, det later finskt. Jag kikar ut genom fonstret och alla mina fordomar om finnar forstarks betydligt. En man i 45 ars aldern med blonderat backslick uppenbarar sig, hans ansikte ar rodsprangt och det luktar vodka lang vag, han har tribaltatueringar och ring i ena orat. Vi pratar lite med dem under dagen och de ar ganska trevliga, kanske det beror pa alkoholen, kanske inte. Nar vi pa kvallen sitter i vart rum hor vi hur nagon forsoker ta sig upp for trappen, det ar saklart finnen som med hjalp av en annan (lika full) finne, modosamt, tar sig upp med vingliga steg. Vi hor glas som krossas, arga agare som skaller pa bortkommen finne som ska duscha mitt i natten, och vips sa hor vi hur han star utanfor var dorr och knackar med sin (lite for langa och antagligen skitiga) nagel, killen vill chilla med svenskorna. Jag och Lina ligger dubbelvikta i sangen for att kvava vart skrattanfall. FINNARNA IS IN THE HOUSE! jag citerar finnen: Softa lite!

http://www.youtube.com/watch?v=zHgyizquRmM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0