Pedantisk bitterfitta

Jag kan inte slappna av. Inte helt och hållet, inte fullt ut, när det är stökigt. Jag ligger hemma från jobbet med förkylning och borde egentligen bara ligga och se på repriser på TV och skita i allt vad vardagssysslor heter. MEN jag kan inte släppa tankarna helt på att det är en jättedisk ute i köket och att jag borde bort här i vardagsrummet så att tjejerna får en glad överraskning när de kommer hem. När jag ligger hemma sjuk så vill ja ha ett rent och fräscht hem, då kan jag vara hur sunkig som helst utan att jag vantrivs. Det är svårt att förklara känslan när det är stökigt, eller framförallt, skitigt runt omkring mig. Jag känner att jag inte riktigt kan slappna av förrän jag städat bort alltihopa, inte förrän då får jag sätta mig med en kopp té och känna mig hel. Precis så är det jag känner mig inte hel när det inte är så som jag vill ha det.
Det är stor skillnad på min och andras skit. Om mina kläder ligger slängda överallt och jag har en disk i diskhon så är det inte alls lika illa än om det är någon annans, för då vet jag när, var och hur det blir borttaget. Då har jag kontrollen. Förbannade kontroll. Den jag måste ha, jämt. Om jag inte har kontroll mår jag inte bra, då är det obalans och det vill jag inte ha. Symmetri, balans, översikt är viktigt för att jag ska känna ro. Jag tycker det är jobbigt att vänta med att få saker gjorda, för även om jag vet att det tillslut kommer bli gjort så kan jag ändå inte riktigt slappna av. Jag säger som mamma: ska man få något gjort är det lika bra att göra det själv, direkt. (jag kan väl erkänna att jag skriver denna text lite i hopp om att mina kära sambos ska få lite bättre förståelse för mitt tjat och eviga städande, sorry girls, det är väl menat för att både ni och jag ska må bra)
Så min rubrik borde kanske ändras till En pedantisk bitterfitta med kontrollbehov... Varför har inte jag någon kille?
Min underbart goda middag måste bara nämnas. Kycklinggryta innehållande rödlök, vitlök och vanlig lök samt paprika, sockerärtor, jordnötter, kokosmjölk och såklart kyckling. Den kryddades med curry, salt, peppar och sweet chili sås. Till detta serverades ris och vatten. GÖTT!

Kommentarer
Postat av: Ican

Du måste göra sån mat till mig med nån gång ju, blir hungrig här :) håller på att göra en hederlig potatisgratäng o pepparbiff nu :) puss på rä

2010-01-27 @ 20:57:11
Postat av: mirja w

Puss fina celine som är perfekt som du är!

2010-01-27 @ 22:50:09
Postat av: J

Väldigt längesedan jag läste din blogg... Men så bara dök tanken på hur'e går för dig upp så hamnade jag här.

Jäkligt märkvärdigt att läsa... för om jag skulle beskriva en dag då jag är sjuk och ligger hemma i en stökig lägenhet skulle nog mitt inlägg ha vart exakt detsamma, bortsett från att min rubrik kanske istället skulle vara: pedantisk diktatorsballe med kontrollbehov... Varför har inte jag någon tjej?

Haha.

Krya på dig & hoppas våra vägar korsas snart.

P&K

2010-01-28 @ 13:07:21
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0