Min syster Joëlle

Jag har en syster som heter Joëlle. Hon är två år yngre än mig och firar i dag sin 18-års dag. Jag och Joëlle har alltid varit varandra mycket nära, hon har alltid varit den typiska lillsasystern som man har bråkat med, lekt med och älskat mer än allt. När Joëlle var liten så var hon en blyg men mycket bestämd tjej. Hon sa inte så mycket men när hon väl sa något så var det med en bestämd stämma och en blick som kunde fälla den grövsta mannen. Jag kommer i håg att jag ofta hade ordentliga bitmärken på mina armar när jag var liten efter att Joëlle visat vart skåpet skulle stå. Hon var så söt så ingen trodde någonsin att det var hon som hade gjort något när både hon och jag kom gråtandes, springande till mamma. Bitmärkena pratade förstås deras egna språk. När man fick leka med Joëlle (hon har alltid tyckt om att låsa in sig på sitt rum och leka fantastifulla lekar för sig själv) så var nog favoriten zigenare. Vi klädde ut oss med Bommas kjolar, sjalar och smycken och lekte att vi inte hade något hem och att vi var tvungna att bo på gatan eller i djungeln. Som sagt så lekte hon mycket för sig själv och jag vet inte hur många gånger jag funnit någon av min få dockor eller barbies där håret har varit avklippt, ett par solbrillor var ditmålade eller när "ravsköra" (helt seriöst jag kommer inte på något annat ord) var i fyllt med bläckpenna. Jag tror aldrig hon gjorde det för att vara taskig, det var nog bara hon som var inne i fantasins värld och gjorde det som kom omkring henne just då.
Jag och min syster har både likheter och saker som utmärker oss i från varandra. Joëlle var väldigt blyg som liten, hon har inte samma behov av att höras och synas när det inte är nödvändigt, den biten står jag mer för. Jag är lillmamman i familjen som lätt blir stressad och oroad. Jag lämnar inte saker åt slumpen och jag vill alltid ha koll, översikt på läget. Joëlle är lugnare än mig. Hon är nästan lite seg i bland och har mer inställningen "det ordnar sig". Jag får SPUNK på det i bland. Ett exempel är när man satt i bilen på morgonen för att åka in till skolan, jag och pappa med flackande blickar, först på klockan och sen på ytterdörren och tillbaka till klockan. igen. 5 minuter efter utsatt avfärdstid lunkar Joëlle och Christophe ut, med väskan i ena handen och mackan i andra. Antingen glatt ovetande om att jag och pappa sitter på helspänn och känner hjärtat i halsgropen eller lite småsura för att vi är sura på dem. Det har varit många stressiga mornar i familjen van Baalens hem. Stackars pappa som ett tag hade fyra ungar att släpa med sig in till stan samtidigt som han skulle komma i tid till jobbet.
Vi har dock många liknande sidor hos varandra, jag och min syster. Vi har båda ett stort intresse för musik och har alltid spelat och sjungit. Vi har ett jädra humör båda två, mitt är kanske lite mer lättväckt än Joëlles men när hon väl blir förbannad så är det inte nådigt. Stöniga och bestämda är egenskaper hos oss båda som har fått oss att ryka i hop ett flertal gånger även fast vi för det mesta har varit vänner. För det är precis vad vi är, vänner. Förr var vi nog mera syskon, väldigt tajta syskon. Det är på senare år när jag flyttat hemifrån som jag mer ser Joëlle som en vän. Vi har båda vuxit i oss själva och i och med att vi inte bor i hop, också kunnat uppskatta varandra på ett annat sätt. Vi blir fnittriga i hop, flamsiga. Vi pratar om allt mellan himmel och jord och jag ser upp till min lillasyster. Joëlle hatar orättvisa. När vänner beter sig illa eller pratar skit bakom ryggen blir Joëlle så arg och upprörd att hon gråter förtvivlade tårar. Hon står för vad hon tycker och tar ingen skit och det gör mig stolt.
Joëlle, underbara lilla fina syster, jag är så glad att jag har ett syskon som du, en andra hand vid mina sida som känner mig utan och innan. Jag älskar dig av hela mitt hjärta och jag kommer alltid finnas vid din sida som den överbeskyddande, pedantiska och bra storasystern jag ändå är.  Vänner för livet, systrar i evighet.
Grattis på din 18-års dag min plutt! Till helgen kommer jag hem och tar med dig på party. Vi kan dricka vin lagligt och göra i ordning oss tillsammans, känna oss lite vuxna och tjejiga på samma gång. Vi ska ha det helt underbart kul. Eller hur?
En skönhet
För ett år sedan på Lanzarote. Vi upptäckte ön med citybikes.

Kommentarer
Postat av: joëlle

Du vet hur mycket jag älskar dig och jag måste erkänna att jag ligger här i min säng och gråter av glädje när jag läser detta inlägg av min syster, min bästa vän, i vått och torrt, nu och föralltid.

Puss! Vi ses snart <3

2010-02-10 @ 23:39:00
URL: http://capow.blogg.se/
Postat av: Jullebulle

och jag gråter.

2010-02-11 @ 05:09:24
URL: http://juliariordan.blogspot,com
Postat av: Anonym

ja med.. snyft..

2010-02-11 @ 12:55:26
Postat av: Elin

Ohw, va fint skrivet Celine!

2010-02-12 @ 01:47:07
URL: http://elinomi.blogg.se/
Postat av: mathea

HAHA ! :D Det stämmer ju så bra. Jag är också den där "Men TJAH! Kommer du snart eller? :O"

Så förstår hur du tänker. Vill att allt ska gå snabbt osv. Vilket kan vara rätt jobbigt ibland, men är nog också en fördel.



Du har en bra syster, ta hand om henne!

Kram på dej och hoppas att du har det bra! :)

2010-02-14 @ 23:06:12
URL: http://ispravak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0