tacksamhet

En gubbe kom in i affären och gjorde min dag. Jag sitter i kassan, småfryser och är trött som vanligt. Jag känner mig lite allmänt butter och inte så värst pepp på livet. Jag hör plötsligt en vissling och ser efter vart den kommit i från. Jag får syn på en gubbe som kommer åkandes på en permobil. Han visslar något i dur och ser väldigt nöjd ut med sin tillvaro. Han kommer fram till kassan och börjar genast skämta och prata med mig. Han har en sådan varm och ärlig glädje och verkar inte alls sur för att få sitta i en permobil, tvärtom, han kör som en dåre med sitt lilla fordon. Jag frågar om det går bra när han ska packa i hop sina varor varpå han svarar; ja det hoppar och går, själv? med ett leende på läpparna. Efter att han åkt i väg (slirat lite halft med sin permobil som verkar kunna gå i en jäkla fart) känner jag mig så glad och upprymd. Han verkade på något sätt så tacksam. Tacksam över livet. Jag ser många personer varje dag som utåt sett ser helt friska och krya ut men de verkar aldrig bli tacksamma, om det inte är priset som är fel så är det varan, denna eviga klagan och jämring helt utan värde. Norska rikmalingar som har allt men ändå har ögon sorgsna och mörka som djupa brunnar. Vi glömmer så lätt bort vad vi har och vad som är viktigt i våra liv. Vi strävar hela tiden efter något bättre och glömmer bort att sitta ner i lugn och ro och bara känna tacksamhet och glädje för det som finns precis intill oss.
Jag kom på mig själv med att sitta och småsura för att jag var trött och inte var värst sugen på att jobba men efter besöket av den härliga gubben så kände jag att det faktiskt var helt onödigt att sitta där och jämra sig. Jag har ett jobb, jag har en lägenhet tillsammans med tre underbara sambos, jag har mat på bordet, julafton närmar sig och jag ska få åka hem till min älskade familj och släkt, jag har pengar på kontot, jag har så många nära vänner att jag aldrig känner mig ensam, jag är frisk, jag tränar, jag älskar och blir älskad av personer som betyder allt för mig. Så varför sitta och klaga i kassan på ICA en onsdagsförmiddag när jag vet att jag har hela livet framför mig?

Kommentarer
Postat av: Joëlle

Céline du borde bli talman för världens folk. PUSS vi ses snart! :D

2009-12-16 @ 22:01:05
URL: http://capow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0